Individuele Ondersteuning op het Sint-Janslyceum
Je kan altijd rekenen op hulp!
Onze leerlingen zijn allemaal anders. Gelukkig maar! Leerlingen verschillen van elkaar en hebben daarom soms andere hulp nodig. Kijk maar naar de kinderen op het plaatje hieronder. Ze willen alle drie graag de wedstrijd zien maar omdat ze niet even groot zijn, hebben ze alle drie een ander kistje nodig.
Als je in de brugklas begint, wil je na een jaar graag over naar de tweede klas. Meestal lukt dit prima en soms kan je wat extra hulp gebruiken. Jan is bijvoorbeeld goed in wiskunde maar vindt geschiedenis best moeilijk. Sterre kan niet zo goed plannen. Ze vindt geschiedenis erg leuk en begint daar vaak meteen aan. Merel vindt woordjes leren lastig, maar ze begrijpt verhaaltjes meestal snel. En Omar vindt het heel spannend als hij een presentatie voor de klas moet houden.
Als je de bovenstaande tekst goed leest dan begrijp je dat het geen zin heeft om Sterre, Jan, Omar en Merel alle vier extra hulp te geven bij het vak geschiedenis, want alleen Jan zou daar mee geholpen zijn!
Daarom kijken de vakdocenten en je mentor steeds of het goed met je gaat en of je hun vak goed kan volgen. En gaat niet alles zoals je zou willen? Dan kijken jullie samen en vaak met je ouders, welke hulp je nodig hebt. Je kan dus altijd rekenen op hulp!
Klik hier voor meer informatie over begeleiding op het Sint-Janslyceum.
Veelgestelde vragen over de ondersteuning op het SJL
OCO is de nieuwe benaming van ZC. OCO staat voor Ondersteuningscoördinator. De namen worden nu nog wel eens door elkaar gebruikt maar in de toekomst zal alleen de benaming OCO gebruikt worden.
Het is belangrijk dat u het onderzoeksrapport of de verklaring afgeeft bij de OCO. De OCO leest het onderzoeksrapport of de verklaring en zal de daarbij passende faciliteiten toekennen. De leerling krijgt een faciliteitenpas en de docenten worden geïnformeerd zodat duidelijk is welke faciliteiten toegekend zijn.
Het is geen verplichting om gebruik te maken van toegekende faciliteiten. Als een leerling geen gebruik wil maken van de verlengde toetstijd is dat prima. We willen dit wel ruim van te voren weten.
Voor een toets tijdens een regulier lesuur krijgt de leerling wat meer tijd om door te werken. Dit is mogelijk omdat de toets geen heel lesuur duurt. Tijdens de toetsweken zitten de leerlingen met verlengde toetstijd in een apart lokaal en kunnen zo in alle rust langer doorwerken.
Het kennismaken met de school, de mentor en de klas gebeurt al voor de zomervakantie. Ook mogen de leerlingen 2 á 3 namen noemen van kinderen bij wie ze graag in de klas willen. De start van het schooljaar staat de eerste weken in het teken van kennismaken: met elkaar, de mentor en het gebouw. Elke klas neemt deel aan een project: Groepsontwikkeling en dynamiek (GOED). Een project dat erop gericht is om de klas goed te vormen en de leerlingen fijn met elkaar te laten werken. De lessen binnen het project worden gegeven door de mentor met ondersteuning van de Ondersteuner passend onderwijs (OPO). Dan is er nog de training ‘In de startblokken’. Hierin wordt aandacht besteed aan oefeningen en ‘tips en tricks’, om stress weg te nemen die te maken heeft met de start op de middelbare school.
Bezoek onze website en bekijk het filmpje over dyslexie en de presentatie van onze dyslexiecoach. Bij ondersteuning moet je denken aan: meer tijd voor toetsen, spellingfouten minder zwaar meetellen en gebruik maken van het gesproken boek. Als je vragen hebt kun je terecht bij de dyslexiecoach.
Als een leerling extra begeleiding nodig heeft, overleggen de mentor en leerlingcoördinator (LC) samen. Als zij er niet uitkomen kloppen ze aan bij de OCO. De OCO bepaalt vervolgens welke hulp ingezet wordt.