Wij zijn
· Nauw verbonden met de stad Den Bosch
· Groen en gezond
· Een creatieve school
· SmartphonevrijWij stimuleren
· Ambitie en creativiteit
· Sport in de pauze
· Om binnen jouw mogelijkheden steeds een stapje extra te doenWij hebben
· Vuistregels: we houden ons aan gemaakte afspraken – we zijn open en eerlijk naar elkaar – we zijn behulpzaam en we hebben plezier!
· Een buitenkantine
· Goede eindexamenresultaten
· Leuke en leerzame studiereizenWe hebben vijf typen brugklas: mavo – mavo/havo – havo – havo/atheneum – gymnasium. Uitgangspunt in de dakpanklassen is dat leerlingen kunnen excelleren op hun eigen niveau. Dit betekent concreet: alle leerlingen kunnen aanhaken én er is voldoende uitdaging.
Een leerling wordt toegelaten tot de dakpanklas mavo/havo met minimaal een mavo advies. Een leerling wordt toegelaten tot de dakpanklas havo/atheneum met minimaal een havo advies. Vanuit de dakpanklassen kunnen de leerlingen aan het einde van het eerste jaar doorstromen naar beide niveaus. Er wordt bij de keus voor een niveau gekeken naar de mogelijkheden van de individuele leerling. Tot en met de tweede klas kunnen leerlingen zowel gedurende het schooljaar (mits er plaats is) als aan het einde van het schooljaar, van niveau wisselen.
We zorgen voor een ‘zachte landing’:
- We hebben veel aandacht voor positieve groepsvorming, o.a. met behulp van het project GOED in klas 1 t/m 3 (Groepsontwikkeling en Dynamiek).
- We gaan met onze brugklasleerlingen rond de derde schoolweek op kamp.
- Elke brugklas heeft een mentor en 2 minimentoren (bovenbouwleerlingen).
- Elke (brug)klas heeft intensieve mentorlessen.
- De eerste schoolweek is een introductieweek met een aangepast programma.
Lessentabel voor de brugklassen 2022/2023
Elke donderdag het eerste lesuur is een Inloopuur: leerlingen kunnen bij elke docent aankloppen met vragen of voor extra uitleg. Brugklasleerlingen starten na de herfstvakantie met dit Inloopuur en worden de eerste maanden door de mentor begeleid aan de hand van vragen zoals: bij welke docent klop je aan? Hoe kun je een vraag formuleren? Hoe motiveer je jezelf om naar het Inloopuur te gaan? Welke doelen heb je jezelf gesteld enz.
Daarnaast is er ondersteuning Nederlands in de brugklassen en ondersteuning rekenen voor de hele onderbouw.Tweemaal per jaar zijn er zogenaamde driehoeksgesprekken tussen leerling, ouders en mentor. In het kader van eigenaarschap bereidt de leerling het gesprek (samen met de mentor) voor.
In de driehoeksgesprekken kijken we waar talenten en ontwikkelpunten liggen. Het welzijn, de ontwikkeling en de voortgang van de leerling staan hierbij centraal.Op het Sint-Janslyceum draait het om onze leerlingen. We vinden het dan ook erg belangrijk dat leerlingen actief meedenken over- en deelnemen aan onze scholengemeenschap. Ze zijn vertegenwoordigd in verschillende groepen zoals de medezeggenschapsraad, de leerlingenraad, de werkgroep duurzaamheid, de werkgroep Kantine en het project ‘Talent to Teach’. In deze werkgroepen werken leerlingen samen met medewerkers van de school. Leerlingen laten tijdens leerlingpanels hun mening horen en bepalen op die manier mede het schoolbeleid.
We zijn trots op ons Artistiek Festival en de Musical. Beide van een kwalitatief zeer hoog niveau en bovendien creatieve en artistieke uitspattingen die bijdragen aan de saamhorigheid tussen leerlingen en personeel, ze staan immers samen op het podium. Het Artistiek Festival is niet alleen in de spotlight interessant maar ook achter de schermen. Licht, geluid, decor en grime worden door leerlingen uitgedacht en uitgevoerd. De mogelijkheid om zowel te shinen op het podium als achter de schermen, zorgt ervoor dat veel leerlingen de ruimte voelen om mee te doen.
Bijzondere eindexamenvakken zijn Spaans, lichamelijke opvoeding-2 (LO-2), informatica, kunst (Art & Design en/of muziek), filosofie, wiskunde D en Technologie & Toepassing.
We zijn een Begaafdheidsprofielschool (BPS), als enige in de regio. Dit betekent dat we voor een groep leerlingen in de school modules organiseren en dat leerlingen een eigen onderwerp mogen kiezen waaraan ze kunnen werken. Voor deze projecten mag een leerling (in overleg met de docent) andere lessen skippen. BPS is tevens een vliegwiel en stimulans voor docenten om ook tijdens de reguliere lessen uitdagend onderwijs aan te bieden. Wat betreft de lesstof is er voor leerlingen de mogelijkheid om te verrijken, verdiepen, versnellen en te compacten.
Talentontwikkeling vinden we belangrijk op het SJL. Door je talenten te ontwikkelen ga je steeds meer over jezelf leren. In schooljaar 24/25 starten de brugklasleerlingen met talenturen. Ze kunnen kiezen uit een aanbod van school of bedenken zelf een alternatief. Een leerling besteedt in de eerste en tweede klas samen zo’n 40 uur per jaar aan talentontwikkeling.
2020 2021 2022 MAVO 97% 92% 98% HAVO 98% 90% 94% VWO 99% 97% 84%
FAQ groep 7 en 8 (ouders)
Benieuwd naar het Sint-Janslyceum? Op deze pagina beantwoorden we de meest gestelde vragen van ouders van groep 7 en 8. Ontdek wat ons uniek maakt en hoe we zorgen voor een zachte overgang naar het voortgezet onderwijs.